Selkäkivut ja satulatuoli

Olen kärsinyt selkävaivoista jo pitkään, teinistä asti. Aloitin ratsastuksen lukio ikäisenä, joka suureksi yllätykseksi auttoi minun selkävaivoihin, ainakin osittain. Olen mitä ilmeisemmin kärsinyt hieman vinosta selästä, en siis niin paljoa, että lääkäri olisi huomannut asiaa, kyseessä on olut vain pienen pieni asentovirhe. Tämä ja rankka fyysinen työ saivat mitä ilmeisemmin selkäni jumiin, joten olen joutunut hoidattamaan selkääni eri keinoin. Yläaste ikäisenä kävin ihan perus hieronnoissa, mutta myös fysioterapeutilla ja akupunktiossa aina silloin tällöin. Akupunktioon päädyin omin neuvoin – ei nykypäivän lääkärit suosittele semmoista, koska se on heidän mielestään huuhaa –hoito, tai uskomushoito, kuten meidän hieno ministeri Päivi Räsänen sanoisi. On meillä kyllä oudot ministerit… koska itse löysin akupunktion googlen avulla, ja paljastui, että akupunktio on yli 2000 vuotta vanha hoitomenetelmä, jota on käytetty mm Kiinassa, mutta myös muualla Aasissa. Joka tapauksessa, nämä ns. yhdistelmähoidot ovat pitäneet selkäni kunnossa, jotakuinkin. Huomasin myös, että terveellinen ravinto auttaa. Koska selkäkipuni alkoi kun olin 14-vuotias, en silloin ymmärtänyt hyvän tuolin merkitystä täysin. Kyllähän siitä oli puhetta, esim. koulun sairaanhoitajan kanssa, että miten istun ja mikäli selkäkipuni pahenee koulussa. En ehkä aina osannut itse havainnollistaa milloin selkäkivut tuli ja mikä kivun aiheutti. Silloin en vielä tiennyt mitä kaikkea satulatuoli voisi ratkaista elämässäni.

Satulatuoli toimistoon
Olin kuitenkin sen verran nuori, että olisin kokenut oloni liian erilaiseksi, jos minulle olisi hommattu ergonominen tuoli kuoliin. Kaikki olisivat varmasti tuijottaneet ja ehkä kiusanneet. Oli parempi istu samanlaisella tuolilla kuin millä kaikki muutkin oppilaat istuivat. Kotona isällä ja äidillä oli perushyvät toimistotuolit, koska he tekevät töitä kotoa, ja istuvat myös paljon. Kotona istuin siis useasti ergonomisella tuolilla, esimerkiksi koulutehtäviä tekemässä.

Lukioikäisenä, noin 17-vuotiaana, aloitin ratsastus harrastuksen. Aloitin alkeiskurssilla josta sitten jatkokurssille ja niin edelleen. Huomasin jossakin vaiheessa, että selkäni ei ollut niin kipeä enää. En muista tarkkaa aikaa, tai kuinka pitkään olin ratsastanut, kun huomasin muutoksen. Tätä varten olisi muuten hyvä pitää päiväkirjaa – voisi palata ajassa paremmin taaksepäin. Ratsastuskoulun opettajan mielestä ryhtini oli parantunut paljonkin. Juttelin sitten asiasta mm. Fysioterapeutin kanssa, joka oli perehtynyt myös erilaisiin vaihtoehtoisiin hoitoihin. Hän sanoi, että on mahdollista, että se minun pienen pieni asentovirhe on saattanut korjaantua, ikään kuin automaattisesti, kiitos ratsastuksen. Hän selitti, että asia mitä ilmeisimmin on mennyt niin, että asentovirheeni on parantunut, koska ratsastaessa olen ns. joutunut kannattelemaan selkääni paremmin, eli pitämään ryhdin yllä paremmin. Ratsastaessa on myös erittäin tärkeää, että hartiat pidetään takana, ja selässä on pieni notko. Tämä notko on tehnyt minulle hyvää. Minulle ei ole väliä miten olen parantunut, pääasia, että näin on tapahtunut. Ratsastamisen myötä juttelin asiasta myös ratsastuksen opettajalleni, joka piti asiaa hyvinkin realistisena. Lisäksi hän kertoi minulle satulatuolista. Satulatuoli, eli satulan mallinen toimistotuoli, on saanut inspiraationsa, mistäs muustakaan, kuin satulasta, juuri sen takia, että ratsastajilla on niin hyvä ryhti, muihin verrattuna. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö muilla kuin ratsastajilla voisi olla hyvä ryhti, mutta opettaja sanoi, että lähes poikkeuksetta ratsastajilla on hyvä ryhti, tai se paranee ratsastuksen myötä. Toki on tärkeää myöskin venytellä, sen haluan sanoa tässä kohtaa. Satulatuolilla on myös muita hyviä vaikutuksia, se saa lantion lihakset jotenkin rentoutumaan, ja se on myös miehille erittäin hyvä.

Minuahan ei tarvinnut vakuutella sen enempää, vanhempani ostivat minulle satulatuolin, ja pian ensimmäisen tuolin oston jälkeen meillä oli niitä kotona jo kolme. Myös vanhempani halusivat istua satulatuolilla, joten helpoin oli, että kaikki saivat omansa. Selkäkivut ovat lähes kokonaan poissa minulta itseltäni. En usko sen pelkästään olevan satulatuolin ansiota, vaan ylipäätään liikunnan ja terveellisen ruokavalion yhdistelmä saa minut voimaan paremmin. Olen kuitenkin tajunnut, miten suuri asia on, että istuu ergonomisella tuolilla. Oikeasti ergonomisella tuolilla. Olihan niitä meilläkin aiemmin, mutta tuo satulatuoli toimii ihan eri tavalla. Ei siinä aina jaksa istua koko päivää, mutta muutaman tunnin, välillä vaihdellen jonkun perustuolin kanssa. Käyn edelleen hieronnassa säännöllisesti, ja teen muitakin asioita, jotka ylläpitävät kokonaisvaltaista hyvinvointia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli myös selkääni, sekä hyvässä että huonossa.